Autonabíječky a abyste nastartovali i v zimě
Znáte to, ráno vykouknete z okna, vidíte sněhové čepičky na autech a na cestě lesknoucí se námrazu. Je vám jasné, že nezačnete den jinak než se smetáčkem a škrabkou na auto. Jenže, co když celí zmrzlí sednete do auta a motor odmítá nastartovat? To už je trochu oříšek pro ty, kteří nejsou na tyto situace připravení.
Pokud není baterie, jak se říká „po smrti“, můžete jako první pomoc využít startovací kabely. To však za předpokladu, že jste potkali ochotného řidiče, který vám pomůže a také ne každý disponuje vlastnictvím startovacích kabelů.
Další z možností je využití startovacího boosteru. Tuto šikovnou krabičku stačí připojit k vaší baterii a ta ji dodá „šťávu“ na další ujeté kilometry. Avšak stejně jako u kabelů – nemá jej každý. Jeho výhodou však je, že si zvládnete auto nastartovat sami a nepotřebujete pomoc jiného řidiče a auto, jak tomu bylo výše.
Toto jsou však jen momentální řešení, proto je nutné o auto baterii pečovat a v případě, že je částečně či zcela vybitá, tak ji dodat potřebnou energii. Nejlépe toho docílíte pomocí autonabíječky, jelikož krátkými jízdami do práce či obchodu se baterie nestačí zcela dobít. Respektive není schopná si dobít energii, kterou vynaloží do nastartování auta.
Jak vybírat autonabíječku?
V první řadě je nutné podívat se na velikost kapacity autobaterie a podle toho vybíráme nabíječku. Rozsah kapacity u baterie doporučuje výrobce jednotlivých typů. Obecně lze říct, že 6 V mají některé z motocyklů. 12 V má drtivá většina baterií do automobilu a některých motorek. Napětí 24 V mají některé specializované modely autobaterií, jako jsou například určitá nákladní auta. Pokud známe tuto informaci, tak můžeme vybírat na základě několika aspektů.
Typy autonabíječek:
Autonabíječka řízená mikroprocesorem se vyznačuje jednoduchým a rychlým zapojením. Hodí se k udržování a nabíjení olověných akumulátorů s nasáklými separátory, gelovým nebo tekutým elektrolytem. Bývají vybaveny displejem, který zobrazuje stav nabíjení a napětí baterie. Díky jejich šetrnému nabíjení se výrazně prodlužuje životnost baterie. Jelikož se jedná o malé nabíječky, lze je vozit s sebou v autě a mít je tak vždy po ruce.
Analogové autonabíječky jsou staršími typy nabíječek, které nejsou řízeny, tak jako nabíječky s mikroprocesorem. Jejich dodávání proudu postupně klesá, a pokud dojde ke špatnému zapojení a jejímu přepólování, může dojít k poškození nabíječky.
Důležité je také, jaký typ baterie máte:
Olověné baterie (Pb) jsou uzavřené a fungují na bázi olova, jejich elektrolytem je kyselina sírová. Díky své nízké ceně jsou často oblíbené u majitelů aut. Životnost této baterie prodloužíte pravidelným doléváním destilované vody. Olovo se v baterii využívá proto, jelikož je schopné dodat najednou velký proud bez poškození.
Gelové baterie (GEL) jsou typy olověných baterií, které obsahují elektrolyt ve formě gelu. Kyselina sírová je zde smíchána s jemným skelným práškem a částicemi cementového prachu, které způsobí zgelovatění elektrolytu. Společně s AGM bateriemi jsou nazývány jako olověné bezúdržbové baterie. Díky gelové povaze, je tato baterie odolná vůči otřesům, jelikož nehrozí únik elektrolytu. Vynikají delší životností oproti běžným bateriím a nízkým vybíjením. Tyto baterie lze nabíjet pouze nabíječkami, které mají režim pro nabíjení akumulátorů AGM/GEL.
U AGM baterie se stejně jako u gelové jedná o VRLA baterii (valve-regulated lead–acid battery), což znamená, že tyto baterie jsou vybaveny ventilem. Ventil zároveň slouží jako přetlaková pojistka, pokud by se uvnitř baterie nahromadilo nadlimitní množství plynu. Na rozdíl od gelové baterie zde není elektrolyt v tekuté formě, ale je nasáklý v netkané tkanině ze skelných vláken. Díky své malé velikosti a bezúdržbovém provozu, patří mezi oblíbené baterie. Jsou vhodné pro náročné automobily, například pro auta s funkcí Start&Stop, jelikož neustálé startování běžné baterie vyčerpává.
Při výběru autonabíječek doporučujeme vynechat předimenzované nabíječky, jelikož si neumí snížit nabíjecí proud na desetinu kapacity baterie a může tím dojít k nezvratnému poškození baterie. Naopak se podívejte po takových nabíječkách, které si dokážou sami určit režim nabíjení a vyhodnotí potřebný nabíjecí proud a dobu nabíjení. Po dobití baterie se nabíječka sama přepne do udržovacího módu nebo se automaticky vypne.
Pokud svou autonabíječku ještě nemáte, tak na nic nečekejte, aby vás ráno nečekalo „vyšťavené“ překvapení. Pokud byste potřebovali s výběrem baterie nebo nabíječky poradit, neváhejte se na nás obrátit.