Laická zkouška benzínu
Některým menším dvou i čtyřtaktním motorům vadí nevhodné palivo. Pokud vlastníte motorovou pilu, kosu, sekačku, čerpadlo, elektrocentrálu či jiný podobný stroj, zjistěte si občas, jaké palivo do něj používáte. V tomto článku objevíte postup laické zkoušky benzínu v domácích podmínkách, abyste poznali, je li palivo, které používáte, vhodné pro Váš stroj.
Postup není nějak náročný, buďte však při testování velice opatrní. Benzín je nebezpečná výbušná a silně zapáchající látka.
Odměřte si 40 ml paliva. Buď použijte přesný odměrný válec, nebo 2x po 20 ml injekční stříkačku. Při menší přesnosti stačí necelá polovina nálevky 100ml.
Odměřené množství nalijte do ploché misky a nechte při teplotě kolem 20 – 22°C odpařovat po dobu 48 hodin.
To co zbyde, by měla být aditiva a další přísady.
Odpařené zbytky změřte. Buď použijte přesný odměrný válec a dle tabulky zjistěte množství neodpařitelných příměsí. Pro orientační posouzení stačí lžička. Zobrazené množství je cca 1 ml. Pochopitelně pro dvoutaktní motory je potřeba zjistit množství přísad v čistém benzinu před přidáním příslušného oleje do palivové směsi.
Pro obdobné malé motory je ideální palivo obsahující maximálně 5 – 7 % neodpařitelných složek.
Při množství příměsí přes 7% někdy jen poklesne výkon, nebo se motor obtížně startuje. Dlouhodobé používání takového paliva však zvyšuje tvorbu karbonových usazenin, které značně snižují životnost malých motorů.
Množství neodpařitelných příměsí přes 10% již může být pro některé malé motory značně problémové.
Tato laická zkouška neodhalí zdaleka všechny možné přísady paliva. Některé přísady se mohou odpařovat stejně rychle, nebo dokonce rychleji než vlastní benzín.
Někdy mohou paliva obsahovat přísady, které u malých motorů za provozu způsobují samozápaly a nadměrné vibrace. Stroje pak i po relativně krátkém provozu mohou vykazovat řadu mechanických poškození.
Tabulka s poměrem neodpařitelných směsí v benzínu (Zeleně je označena část, kdy jsou příměsi v ideálním poměru):
V palivu mohou být i agresivní přísady, které naleptávají gumové i plastové části. Gumové části nejprve změknou a po uschnutí úplně ztvrdnou, navíc se srazí. Mohou se tak poškodit palivové hadičky, simeringy, těsnění palivových nádrží, membrány některých typů karburátorů. Palivoměry na některých nádržích se téměř rozpustí.
Někdy si nevhodné palivo můžete „vyrobit“ sami. Nádrže i karburátory jsou obvykle odvětrány. Benzin se odpařuje a koncentrace i původně vhodného množství přísad se tím zvyšuje. Nikdy nenechávejte po použití stroje zahřáté palivo v nádrži. Je vhodné jej vypustit i z karburátoru. Stroj odstavit prázdný a teprve před dalším použitím jej znovu naplnit čerstvým benzínem. Podobné následky může mít i delší ponechání malého motorového stroje na prudkém slunci.
Namíchanou palivovou směs pro dvoutaktní motory neskladujte. Vždy si namíchejte benzín s příslušným olejem až před použitím. Dlouho skladovaná „stará“ směs může způsobit i zadření motoru.
Jinou nectností některých přísad paliv je pomalé a nedokonalé hoření. Palivo ve spalovacím prostoru nedostatečně prohořívá, vytváří značnou vrstvu karbonu. Nedokonale spálené palivo pak odchází do tlumiče výfuku, kde teprve dohořívá. Následkem je přehřátí celého tlumiče, ale i například přehřívání celého motoru. V okolí tlumiče výfuku může dojít k tavení a deformacím plastových částí stroje. Často se v takovém případu kolem vyústění tlumiče objevují buď značně mastné černé nespálené nečistoty, nebo naopak suchá světle červenohnědá vrstva.
Pochopitelně výše popsané laicky dostupné orientační zkoušení nemůže nahradit laboratorní zkoušky. Pro zjištění nevhodného paliva, které může zneschopnit nebo i zničit váš motorový stroj, je však tato laická metoda užitečná.
Náhradní díly k řetězovým pilám
V případě, že máte s dvoutaktním nebo čtyřtaktním motorem potíže, můžete se obrátit na náš Hoby servis: https://www.hobynaradi.cz/servis/
Podívejte se na naše video k tomuto tématu: