Než se dáme do samotného seřízení motoru, je třeba říct několik důležitých kroků, které pomohou správnému fungování.

Nový motor nechte vždy alespoň půl hodiny běžet na volnoběh, aby si jednotlivé díly od výroby, jak se lidově říká, na sebe sedly. 

Hoby Nářadí nabízí k tomuto kompletní sortiment náhradních dílů. Případnou oprav tak dovedete udělat i bez návštěvy servisu.

Lanko startéru při startu natáhněte na první zub, aby se zaseklo, poté zatáhněte přes odpor. Nikdy nestartujte od spodu trhem, bez toho, aby startér nebyl v záběru, může tak snadno dojít k poškození zabírací misky, nebo samotného startéru.  

  


Po každém použití, nebo když víte, že nebudete se strojem delší dobu pracovat, vylijte zbylé palivo z nádrže nastartujte motor a nechte běžet motor do doby, než sám se všechno palivo spotřebuje, jedině tak se zbavíme zbytku pohonné směsi v systému, hlavně v karburátoru. Právě v karburátoru dochází při dlouhodobém nepoužívání k odpaření zbytku benzínu. Ten ale obsahuje takzvané neodpařitelné složky a to včetně přidaného oleje do palivové směsi. To má potom za následek poškození karburátoru. Zacpou se kanálky, přilepí membrány apod.

A teď k samotnému seřízení motoru. Pro lepší představu mám na ukázku karburátor vypreparovaný z křovinořezu. Popišme si proto, jak takový karburátor funguje. 

Po načerpání paliva pumpičkou do oběhové soustavy palivo pokračuje do válce a pod tlakem dojde k jeho nasátí. Ve válci jej následně zažehne zapalovací svíčka. Při zmáčknutí spouště plynu dojde k otevření palivové komory karburátoru kterým proudí směs vzduchu a paliva čímž dojde k plynulému navýšení výkonu motoru.

Když křovinořez nemá dostatečný výkon, nebo se dusí, je třeba přenastavit bohatost směsi. K tomu slouží šroubek L s aretační pružinkou. Označení regulačních šroubů písmeny se může u jednotlivých typů křovinořezu lišit, vždy je však najdeme na stejném místě.

 

Křovinořez je od výroby nastaven na ideální pozici. Časem se může unavit aretační pružina nebo vibrace mohou šroub přenastavit, nebo se změní charakteristika motoru samotného. Po jisté době provozu je tak vhodné karburátor seřídit.

 

 

Šroubek L utáhneme s citem na doraz abychom nepoškodili jehlu karburátoru ve směru hodinových ručiček. Poté jej otočíme o dvě otáčky 2x360. Tím je provedeno základní nastavení směsi pro optimální spotřebou paliva a výkon motoru. Pro přesnější orientaci si můžeme udělat fixem značku, nebo použít stahovací pásku. Pokud má motor nekulivovavý zvuk, můžete šroubek lehce doladit jemnými pohyby doleva nebo do prava. Přesný počet otáček je individuální a proto jej nelze říci z jistotou.

 

Tím je nastavena bohatost směsi a nyní navážeme na nastavení volnoběhu. K tomu slouží šroub T. I zde se může lišit označení písmenem dle modelu křovinořezu.

 

 

V případě, že se na volnoběh protáčí hlava křovinořezu, je třeba povolit šroub T o tolik, aby se hlava přestala otáčet. Provádí se to proti směru hodinových ručiček. Nic na tom není a zvládne to opravdu každý. Jemnými pohyby otáčíme tak dlouho, až se hlava přestane protáčet.

 

V případě poruch karburátoru je výhodnější koupit nový kus, než se zaobírat výměnou jednotlivých součástí. To proto, že celá demontáž i poskládání trvá relativně dlouho a nový karburátor nevyjde u nás v obchodě vůbec draze. Kdybyste si i tak chtěli karburátor sami opravit, nabízíme k němu všechny náhradní díly.

 

 

V případě častějšího používání křovináku vyměňte svíčku po každé sezóně. Správný čas na výměnu poznáte podle toho, že křovinořez špatně startuje. Svíčka je černá a usazují se na ní zbytky karbonu. Také elektroda svíčky se časem vypaluje, proto Je důležité zachovat odtrh svíčky, aby jiskřiště mělo rozteč 0,7 mm, a to za pomocí ventilové měrky. Vše potřebné pro servis tohoto pomocníka naleznete na našem eshopu.

Závěrem je třeba říci, že nejčastější závadou správného chodu dvoutaktních motorů  je použití nekvalitního paliva případně nevhodného oleje pro dvoudobé motory. Při použití nekvalitního paliva nebo oleje dochází k nevratnému poškození motoru. To může způsobit i dlouhodobé skladování. Životnost směsi benzínu a oleje se odhaduje na několik málo týdnů.

 

 

Důležité na závěr je, že namíchaná směs benzínu a oleje v horizontu 14 dní a více se již pokládá za nevhodnou, neboť z pohledu dlouhodobého skladování takovéto směsi dochází k degradaci mazacích schopností oleje, ketrý je obsaženy v benzínu a potom se člověk diví, že motor ztrácí výkon, nebo se poškodí do té míry, že se i takzvaně zadře.

To je ke správnému seřízení motoru snad vše. Více o správné údržbě křovinořezu, všechny náhradní díly a bonusová videa nejen k tomuto tématu můžete sledovat na našem kanále Hoby Nářadí cézet.

 

 Zde se můžete podívat na video, jak motor správně seřídit: